Tvivl er den største barriere for at hjælpe en voldsudsat kvinde, viser en ny undersøgelse. En landsdækkende kampagne fra Danner skal lære danskerne at spotte partnervold og hjælpe, hvis deres kollega, nabo, veninde eller familiemedlem udsættes for partnervold.
Han lader hende aldrig være alene. Han bestemmer over hendes økonomi. Han forlanger at se hendes beskeder. Det er blot nogle ud af en række røde flag, som kan indikere, at en kvinde udsættes for partnervold.
9 ud af 10 danskere vil blande sig, hvis de tror, en ven eller familiemedlem er udsat for partnervold, viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Danner. De fleste (75 %) vil tilbyde deres hjælp til praktiske gøremål som overnatning eller at kontakte myndigheder. Hver tredje vil hjælpe med at tilbyde personen at tale om det.
Tvivl er den største barriere for at hjælpe
Men selvom mange danskere har viljen til at hjælpe, viser undersøgelsen også, at 6 ud af 10 danskere anser tvivlen på, om de tager fejl, som den største barriere for at række ud. Det vil Danner ændre på med kampagnen ’Ser du de røde flag?’:
”Det kan være rigtig svært at spotte partnervold – også selvom det er hos én, man står nær. Ofte vil pårørende lægge mærke til en ændring i adfærden, som alligevel er svær helt at sætte fingeren på. Måske trækker den voldsudsatte sig fra sine relationer, eller måske begynder hun at gå anderledes klædt. Med vores kampagne ’Ser du de røde flag?’ viser vi konkrete tegn på partnervold, pårørende kan lægge mærke til,” fortæller Mette Marie Yde, direktør i Danner.
Mere end hver 5. dansker angiver det som en barriere, at de ikke ved, hvad de skal sige til deres ven eller familiemedlem, hvis de mistænker, at vedkommende er udsat for vold. Derfor giver kampagnen også gode råd til, hvordan pårørende kan hjælpe – både på danner.dk/derødeflag og ved at henvise til Danners døgnåbne telefonrådgivning, ‘DannerTelefonen’, hvor både voldsudsatte og pårørende kan få hjælp og støtte.
Røde flag i bybilledet
Kampagnen er i bybilledet samt på trykte, digitale og sociale medier fra midten af april og hen over sommeren. Om morgenen d. 22. april går Danner på gaden flere steder i København for at uddele røde flag til morgentrafikanterne.
Kampagnen kørte første gang i 2023, hvor den vandt Sprogprisen for bedste visuelle budskab og gav en stigning i opkald til Danners døgnåbne telefonrådgivning. Mette Marie Yde håber, at kampagnen også denne gang vil skabe opmærksomhed om partnervold:
”Vi håber, at danskerne kan genkende nogle af eksemplerne i kampagnen og lige tænker en ekstra gang over, om én, de kender, har brug for en nænsom og omsorgsfuld håndsrækning til at bryde ud af et voldeligt parforhold. For når man er fanget i et voldeligt forhold, har man brug for en person, der rækker ud og står ved ens side, for faktisk at kunne bryde med volden.”
Fakta: Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført af Epinion for Danner i perioden 7. februar til 18. februar 2025 blandt flere end 1000 respondenter. Under dataindsamlingen blev der løbende monitoreret på køn, alder og geografi for at sikre repræsentativitet. Stikprøven afviger maksimalt ±5 % fra populationsfordelingerne, som er udarbejdet på baggrund af data trukket fra Danmarks Statistik, 2025 (DST).
Fakta: Om kampagnen ’Ser du de røde flag?’
Kampagnen ’Ser du de røde flag?’ har til formål at skabe opmærksomhed om de røde flag for partnervold blandt pårørende til voldsudsatte. Pårørende kan spille en afgørende rolle for den voldsudsattes mulighed for at bryde ud af det voldelige forhold. Derfor vil Danner informere og oplyse pårørende om de røde flag for partnervold, så flere voldsudsatte kan få den hjælpende hånd, de har brug for fra deres netværk.
Kampagnen blev første gang lanceret i 2023, hvor den vandt Sprogprisen for bedste visuelle budskab og betød en stigning i antallet af opkald til Danners døgnåbne telefonrådgivning. Kampagnen vil være synlig i bybilledet fra midten af april og hen over sommeren 2025.
Kampagnen er støttet af FRi Puljen, som er en del af Fundamental Rights Initiative – et samarbejde mellem Globalt Fokus og Nyt Europa og medfinansieret af EU. Læs mere på www.danner.dk/derødeflag
Kontakt
For spørgsmål til kampagnen kontakt:
Marie Bødtker
Kommunikationskonsulent
Tlf.: +45 30 78 58 68
Mail: mab@danner.dk