Tilblivelsen af monumentet
Siden 2019 har billedhuggeren Kirsten Justesen arbejdet på Monument for grevinde Danner. Få her et indblik i processen bag skabelsen af den fire meter høje bronzeskulptur – lige fra research og skitser til opskalering, støbning, patinering og den endelige opsætning.
Research og skitser
Kirsten Justesen påbegyndte processen med en omfattende research. Hun opsøgte eksisterende monumenter i Danmark og udlandet for at undersøge historiske og formelle greb til skulpturens udformning.
Tidligt i forløbet blev skulpturkroppens grundform fastlagt: en kvindeskikkelse med positur efter Venus fra Milo. Den klassiske skulptur uden arme blev spejlvendt og genfortolket med et sokkelskørt samt en gestik, der understøtter Danner-monumentets fortælling.
Med dette udgangspunkt udførte Justesen en række skitser i ler, hvor kompositionen blev afprøvet. Resultatet blev en 50 cm model til videre opskaleringen. Sideløbende blev en række fortællende koncepter fastlagt. Denne del af processen involverede dialog med museumsledere, historikere, børnehjemspiger fra Danners Børn, rødstrømper, forfattere og andre fagfolk.
Sted og omgivelser
Det var fra begyndelsen besluttet, at monumentet skulle placeres på hjørnet af Gyldenløvesgade og Vester Søgade vis-a–vis Dannerhuset. I 2021 blev placeringen godkendt af Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune. For at tilpasse monumentets størrelse til omgivelserne og til aflæsningen af den detaljerede billedfortælling på sokkelskørtet blev der en tidlig søndag morgen opstillet en mockup. På baggrund af denne blev monumentets højde fastlagt til 4 meter.
Opskalering
Opskaleringen bestod af to faser.
I første fase blev monumentet opskaleret fra modellen 1:8 (50 cm) til 1:2 (2 m). Arbejdet fandt sted på Anne Marie Carl-Nielsens gamle atelier i København. På en model i nu halv størrelse blev indholdet af sokkelskørtets tidslinje, tekst og genstandsfortælling yderligere raffineret og disponeret med fotokopier.
Anden fase foregik på bronzestøberens værksted i Roskilde, og her blev monumentet opskaleret til 1:1 (4 m). På lerkroppen i fuld størrelse blev sokkelskørtets elementer endeligt besluttet og placeret. De udvalgte tekster og genstande blev udformet i forskellige teknikker som modellering og 3D-print og påsat sammen med indsamlede readymades.
Støbning
Da skulpturkroppen stod færdigmodelleret med de mange relief-fortællinger i november 2023 begyndte forberedelserne til selve bronzestøbningen. Først blev skulpturen påført flere lag silikonegummi og efterfølgende stabiliseret med en gipskappe for at skabe en voksform.
Grundet monumentets størrelse blev silikoneformen opdelt i mindre stykker, som blev påsmurt et lag af voks. Da de voksede dele var størknet, blev de nøje gennemgået og finjusteret for at sikre detaljer og tekstur.
Herefter blev de indkapslet i en støbeform, som den flydende bronze blev hældt i. Voksen, der smelter bort, kom i sidste ende til at udgøre bronzestøbningen – skulpturens form.
Efterbearbejdning
Efter støbning blev bronzemonumentets dele banket ud af formene og gennemgik et omhyggeligt ciseleringsarbejde, hvor overfladen blev finpudset. Herefter blev delene svejset sammen og sandblæst for at gøre bronzeoverfladen ensartet og klar til patinering. Patineringen blev udført ved hjælp af kemikalier og varme for at opnå den valgte røde farve, som alt efter niveauet af forurening i byen med tiden vil ændre farve til irgrøn. Slutteligt blev monumentet overfladebehandlet med voks.